Praca nauczyciela (z pozoru łatwa i przyjemna) niesie za sobą szereg negatywnych konsekwencji dla organizmu. Długie godziny spędzone w zamkniętych pomieszczeniach, podniesiony głos, stres związany z pracą – to wszystko sprawia, że pracownicy oświaty borykają się z wieloma chorobami narządu głosu. W jaki sposób uniknąć chorób zawodowych nauczycieli? O tym napiszemy w dalszej części artykułu.
Najczęściej występujące dysfunkcje gardła (u nauczycieli)
• parestezja gardła i krtani,
• zawężenie skali głosu,
• zmatowienie głosu,
• zanik głosu,
• chrząkanie.
Przyczyny powstawania chorób narządu głosu
• stres,
• nadgodziny,
• nieprawidłowa technika emisji głosu,
• palenie papierosów,
• nieprzestrzeganie zasad higieny narządów głosu,
• nadmierny hałas,
• kurz (powodujący obciążenie dróg oddechowych),
• nieprawidłowy sposób oddychania.
Kto nie powinien uprawiać zawodu nauczyciela?
Przede wszystkim jednostki, które borykają się z:
– niewydolnością podniebienno – gardłową,
– porażeniem nerwu krtaniowego wstecznego,
– umiarkowanym bądź głębokim niedosłuchem,
– ciężkimi schorzeniami alergicznymi,
– brodawczakami krtani,
– nieżytem suchym lub zanikowym.
Jak prawidłowo dbać o głos? (wskazówki dla nauczycieli)
Praca głosem to ciężka praca. Każdy nauczyciel doskonale wie, jak wiele wysiłku musi włożyć w prowadzenie zajęć. Czy jednak (ten sam nauczyciel/pedagog) zdaje sobie sprawę, że istnieje wiele metod, dzięki którym możne ułatwić sobie życie?
Uwaga!
Jeśli jesteś nauczycielem oraz borykasz się z jednym z wymienionych schorzeń, dokładnie przyjrzyj się poniższym wskazówkom.
• Wskazówka nr 1 – zatroszcz się o optymalną wilgotność oraz temperaturę w miejscu pracy (w temperaturze 18 – 21 º Celsjusza, odpowiednia wilgotność powietrza powinna wynosić 60 – 70%).
• Wskazówka nr 2 – zadbaj o higienę w miejscu pracy/w sali lekcyjnej.
• Wskazówka nr 3 – unikaj alkoholu oraz ostrych potraw i przekąsek.
• Wskazówka nr 4 – wyeliminuj hałas.
• Wskazówka nr 5 – zadbaj o sprawność fizyczną (aktywność – w wielu przypadkach, poprawia ogólną wydolność układu oddechowego oraz koordynację oddechowo – ruchową).
Dbałość o higienę w miejscu pracy/w sali lekcyjnej
Obiekty, w których znajdują się dzieci to miejsca narażone na występowanie dużej ilości kurzu. Dzieci (zwłaszcza małe) nie umieją spędzać czasu w jednej pozycji/w jednym miejscu, dlatego następstwem ich zachowania jest obecność uciążliwego pyłu. Co zrobić, aby zmniejszyć ilość kurzu w pomieszczeniu? Jakich technik użyć, by móc cieszyć się świeżą atmosferą? Poniżej znajdziesz kilka cennych podpowiedzi.
• Po pierwsze, wycieraj tablicę wyłącznie przy użyciu mokrej gąbki (pył kredowy to bowiem czynnik negatywnie wpływający na stan narządu głosu; alternatywą dla tradycyjnej, kredowej tablicy szkolnej może być tablica, na której nauczyciel/uczeń będzie mógł pisać markerami).
• Po drugie, regularnie spryskuj kwiaty wodą (kwiaty/liście to – w wielu przypadkach, siedlisko kurzu i zanieczyszczeń).
• Po trzecie, zrezygnuj z wieszania firan bądź zasłon (w fałdkach oraz zagnieceniach materiału, mogą występować pokłady kurzu).
• Po czwarte, systematycznie odkurzaj pomieszczenia, w których przebywasz oraz przecieraj podłogi wilgotną ściereczką.
• Po piąte, dokładnie wycieraj parapety (najlepiej na mokro).
Uwaga!
Istotnym podkreślenia jest fakt, że kurz (z ubrań oraz kredy) to siedlisko wielu bakterii, wirusów oraz grzybów chorobotwórczych.
Unikanie alkoholu oraz ostrych potraw i przekąsek
Głos stanowi narzędzie pracy każdego nauczyciela. Jeśli pracownik oświaty chce/zamierza cieszyć się dobrym zdrowiem przez długi czas, w pierwszej kolejności powinien:
• unikać picia alkoholu,
• rzucić palenie,
• spożywać około półtora litra niegazowanej wody dziennie,
• ograniczyć spożycie kawy oraz czarnej herbaty (zamiast kawy i herbaty może sięgać po herbatki owocowe/ziołowe oraz soki – soki nie powinny być zbyt gęste),
• dbać o higienę jamy ustnej (między innymi niwelować ubytki),
• unikać ostrych potraw i przekąsek (w tym fast – foodów),
• zrezygnować z bardzo zimnych bądź bardzo gorących dań i napojów.
Eliminacja hałasu
Kilka wypróbowanych metod:
– nie podnoś głosu na uczniów (zamiast tego użyj gwizdka bądź klaśnij w dłonie),
– osoby słabiej słyszące usadów w pierwszych ławkach,
– korzystaj z nowoczesnych technologii (mów przez mikrofon),
– ucz dzieci wyraźnego mówienia.
Konsultacja foniatryczna, laryngologiczna – kiedy należy udać się do lekarza?
Wielogodzinne przemowy oraz czas spędzony w zamkniętych pomieszczeniach, mogą (ale nie muszą) powodować szereg negatywnych następstw dla ludzkiego zdrowia. Jeśli chrypka bądź kaszel utrudniają Ci pracę z dziećmi, koniecznie zapytaj o radę eksperta.
Wizyta u specjalisty – kiedy jest konieczna?
Między innymi w sytuacji, gdy dokucza Ci:
• kaszel,
• okresowa bądź stała chrypka,
• mowa nosowa,
• uczucie suchości w gardle/krtani,
• uczucie drapania oraz dyskomfortu w gardle i krtani,
• okresowy bezgłos,
• zmniejszenie drożności nosa,
• zmiana barwy głosu.